Operatiekosten en andere zorgkosten aftrekken van Belasting

Lees hier meer.

Moderators: Essi, Susana

Luna MKS

Operatiekosten en andere zorgkosten aftrekken van Belasting

Ongelezen bericht door Luna MKS » 02 sep 2015 17:37

Als je de operatie niet (volledig) vergoed krijgt via je zorgverzekering, dan kun je mogelijk een deel van de kosten van de belasting aftrekken. Hier lees je daar meer over: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... zorgkosten
Het beste is om een brief naar je belastingkantoor te sturen waarin je je situatie uitlegt. Zij zullen dan contact met je opnemen en uitleggen wat je kunt doen. Adressen van belastingkantoren vind je hier: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/gvk/
Je kunt ook de belastingtelefoon bellen voor informatie: 0800 - 0543

Dus:
• Schrijf een brief aan het belastingkantoor in jouw gemeente en leg je situatie uit.
• Geef argumenten waarom je deze operatie(s) nodig had en geef daarbij duidelijk aan dat je alle argumenten kunt onderbouwen met verklaringen van artsen, foto's of andere bewijzen.
• Verklaringen van artsen zijn het beste, dus vraag aan je arts(en) om medewerking mocht de Belastingdienst om bewijzen vragen. Ook stukken uit je medische dossier dienen als bewijs.
• Geef aan dat je jouw bewijzen tijdens een gesprek wilt komen laten zien als ze dit willen. Je hoeft dus geen medische gegevens bij je brief te doen!
• Geef de bedragen van de nota's aan. En stuur kopieën van de nota's mee met je brief!
• Geef in je brief aan dat je deze kosten graag wilt aftrekken.
• Geef deze brief eventueel persoonlijk af bij het belastingkantoor in jouw gemeente, omdat dit veiliger is dan via de post.
• Aan de balie uitleggen dat je brief informatie over je medische situatie bevat. Zo kunnen ze je brief direct naar de juiste afdeling toesturen.
• De belastingdienst bekijkt je situatie en beoordeeld of ze akkoord gaan.
• Als de belastingdienst akkoord gaat, krijg je een brief waarin zwart op wit staat dat je de kosten kunt aftrekken. Bewaar deze brief goed!
• Het kan zijn dat de belastingdienst verdere gegevens van je nodig heeft zoals bewijzen. Ze nemen dan contact met je op.
• Pas na akkoord van de belastingdienst, kun je het bedrag aftrekken door online aangifte te doen en deze kosten bij 'geneeskundige zorg' op te geven.
• Je kunt je belastingaangifte met terugwerkende kracht invullen. Dus als je je aangifte van 2015 of eerder al had ingediend en een definitieve aanslag had ontvangen, kun je dit wijzigen.
• Wijzigingen kun je via Mijnbelastingdienst.nl doen. Inloggen met DigiD.
• Let op dat je het bedrag altijd aftrekt van het jaar dat je voor de operatie hebt betaald.
• Naast operatiekosten zijn er natuurlijk veel meer medische kosten die je kunt aftrekken. Meestal gaat dit om kleinere bedragen, daar hoef je geen toestemming voor te vragen.
• Bewaar alle bonnen van je aankopen en nota's van behandelingen en laat deze zien mocht de belastingdienst hier om vragen.
• Om voldoende bewijzen te verzamelen is het belangrijk dat je je medische dossier goed bijhoudt.
• Het is natuurlijk niet nodig dat de belastingdienst je hele dossier ziet, maar wel delen die van belang zijn voor de kosten die je wilt aftrekken.
• De belastingdienst kan je vragen deze informatie te laten zien, dus zorg ervoor dat je alles bewaard.
• Het is niet aan de belastingdienst te oordelen of jouw operatie noodzakelijk was, alleen een arts kan dit beoordelen. De belastingdienst kan wel vragen om bewijzen.
• Plastische chirurgie kun je laten aftrekken als er een medische noodzaak is en deze kosten niet via de verzekering worden vergoed.
• Een medische noodzaak is er als je lichamelijke klachten hebt, maar ook psychische klachten vallen hier onder. Dit moet wel door een arts zijn vastgesteld.

Welke kosten kun je nog meer aftrekken?
- Medische hulpmiddelen;
- linnengoed, kleding, matrassen, kussens e.d. die je op advies van je arts hebt aangeschaft;
- diëten die jouw arts je heeft geadviseerd te volgen;
- voorgeschreven medicijnen waar je zelf voor moest betalen zoals de meeste slaapmedicatie;
- voorgeschreven medicijnen die (nog) niet staan geregistreerd en dus niet onder de vergoeding van de ziektekostenverzekering vallen;
- voorgeschreven behandelingen die nog niet staan geregistreerd als behandeling voor jouw aandoening en die je dus ook niet vergoed kreeg via de verzekering;
- alternatieve behandelingen die je op advies van je arts moest doen;
- alternatieve medicijnen voorgeschreven door je arts;
- reiskosten (bekijk in zorgverzekering online account wanneer je naar een behandelaar bent geweest en reken de reiskosten uit);
- en meer
kijk naar je eigen situatie en zoek uit welke kosten je nog meer zou kunnen aftrekken en wat de voorwaarden zijn

Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk. Je zou bijvoorbeeld ook je supplementen kunnen aftrekken. Dit valt eigenlijk niet onder de voorwaarden, maar je kunt het wel proberen. Vraag dan wel aan je behandelend arts deze schriftelijk te adviseren of voor te schrijven, zodat je bewijzen hebt.

:!: De aftrek van je operatiekosten valt onder: Specifieke zorgkosten > Geneeskundige hulp.
Hoeveel je krijgt hangt af van hoeveel je verdiend hebt en hoeveel belasting je hebt betaald.
Had je de aangifte al gedaan en deze kosten niet afgetrokken, dan kun je via mijn DigID je aangifte wijzingen en opnieuw versturen. Je kunt tot 5 jaar terug je aangiftes aanpassen/corrigeren. Zelfs als je al een definitieve aanslag had ontvangen, kun je dit nog wijzigen.
Laatst gewijzigd door Luna MKS op 22 mar 2017 12:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Even lezen graag 🦋WELKOM OP HET FORUM!🦋
Op onze WEBSITE vind je informatie en onderzoeken
Belangrijk: KLACHTEN DOOR IMPLANTATEN MELDEN!💪
Klachten over behandelaar of verzekeraar? MELD DIT!💪
Problemen met inloggen of registreren? LEES DIT!
⚠️Bij acute problemen je arts raadplegen!

Ange1010

Re: Operatiekosten en andere zorgkosten aftrekken van Belasting

Ongelezen bericht door Ange1010 » 04 nov 2019 09:34

Dus van De fysio moet ik ook al doorgeven aan d3 belastingdienst dan??
--------------❤--------------
Laat gaan wat was🦋
Accepteer wat is🙏🏼
Omarm wat komt🕯
--------------🍀------------

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 04 nov 2019 10:28

Ja lieve Ange, de kosten voor fysio kun je inderdaad aftrekken. Alles wat je zelf betaald, kun je aftrekken. Dit geldt alleen niet voor de premie die je betaald of je eigen risico. Ook hulp vanuit WMO mag je helaas niet aftrekken. Dat is wel jammer, maar de rest wel dus. Ook bh's voor na de operatie enz.
Succes! 💋

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 03 okt 2020 20:40

Welke zorgkosten zijn aftrekbaar (2020)?
https://www.zorgwijzer.nl/faq/aftrekbare-zorgkosten

Catootje

Ongelezen bericht door Catootje » 22 dec 2020 09:35

Ik heb verder geen bewijzen dat mijn klachten door de siliconen komen omdat ik gelijk een explantatie heb laten doen. Heeft het dan nog zin om dit bij de belastingdienst te vragen? Heb alleen een verwijsbrief van de huisarts waarin staat dat ik de klachten zelf herken, verder niks.
Als de kans heel klein is wil ik mijn energie liever in andere dingen steken omdat dit toch veel energie van me vergt.

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 22 dec 2020 11:44

Maar je hebt toch een bindweefselziekte?

Schrijf gewoon een korte brief. En dat wacht je af. Je hebt niks te verliezen hoor.

Weet je wat, ik zal in januari een voorbeeldbrief voor jullie plaatsen ok?
Maar echt pas na 1 januari. Weet niet of het mij eerder zal lukken...

Komt goed!😘💕

Catootje

Ongelezen bericht door Catootje » 22 dec 2020 13:25

weer super bedankt!
Dan wacht ik even je brief af. Heeft voor mij ook helemaal geen haast :D
Kan het allicht proberen. Meestal heb niet veel geluk met declaraties en instanties.

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 28 dec 2020 12:21

Catootje schreef:
22 dec 2020 13:25
weer super bedankt!
Kan het allicht proberen. Meestal heb niet veel geluk met declaraties en instanties.
Hahaha was dit bijna vergeten... :oops:

Mocht ik in de eerste week van jan nog niks hebben gezegd, help me herinneren.
Ik zal het meteen op to do lijstje zetten. Was ik vergeten...
Maar was een drukke periode en ik voel me ook niet goed...

Xjes!

Natural me again

Ongelezen bericht door Natural me again » 28 dec 2020 12:50

Fijn Luna, ik ben ook benieuwd! Ik heb mijn operatie tot zover niet vergoed gekregen, omdat ik bij geen internist terecht kon (2x elders afgewezen, en sinds februari op de wachtlijst bij de VU). Ben nu wel een beetje bang dat het voor de Belastingdienst hetzelfde verhaal gaat worden als bij de verzekering. Het enige wat ik heb is de verwijsbrief van de huisarts, en natuurlijk heb ik ook een medisch dossier met een neuroloog, reumatoloog e.d. Alleen zelfs de reumatoloog zei dat ze ook jonge vrouwen zag met reuma zonder implantaten, 100% overtuigd dat het daardoor kwam was zij dus niet. Geloof dat mijn huisarts ook meer zoiets had van: het zou kunnen. Maar of dat genoeg is voor de Belastingdienst? Ik vrees van niet. Ben benieuwd of het anderen vrouwen wel is gelukt, zonder een verklaring van een internist.

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 28 dec 2020 13:19

Natural me again schreef:
28 dec 2020 12:50
Fijn Luna, ik ben ook benieuwd! Ik heb mijn operatie tot zover niet vergoed gekregen, omdat ik bij geen internist terecht kon (2x elders afgewezen, en sinds februari op de wachtlijst bij de VU). Ben nu wel een beetje bang dat het voor de Belastingdienst hetzelfde verhaal gaat worden als bij de verzekering. Het enige wat ik heb is de verwijsbrief van de huisarts, en natuurlijk heb ik ook een medisch dossier met een neuroloog, reumatoloog e.d. Alleen zelfs de reumatoloog zei dat ze ook jonge vrouwen zag met reuma zonder implantaten, 100% overtuigd dat het daardoor kwam was zij dus niet. Geloof dat mijn huisarts ook meer zoiets had van: het zou kunnen. Maar of dat genoeg is voor de Belastingdienst? Ik vrees van niet. Ben benieuwd of het anderen vrouwen wel is gelukt, zonder een verklaring van een internist.
Natuurlijk is dat genoeg. En ook voor vergoeding via basisverzekering was jouw casus meer dan genoeg!
Maar jij hebt gewoon heel veel pech gehad met artsen die niks begrijpen van klachten door siliconen en niet eens de moeite hebben genomen om contact op te nemen met artsen die dat wel doen. En ik ben daar heel erg boos over!
Ik zou er een klacht over indienen als ik eerlijk ben. Ook bij het Landelijk Meldpunt Zorg. Ik zou dat echt doen.
Door hun toedoen, loop jij vergoeding mis waar jij gewoon recht op had!!!!

Catootje

Ongelezen bericht door Catootje » 30 dec 2020 12:57

Luna MKS schreef:
28 dec 2020 12:21
Catootje schreef:
22 dec 2020 13:25
weer super bedankt!
Hahaha was dit bijna vergeten... :oops:

Mocht ik in de eerste week van jan nog niks hebben gezegd, help me herinneren.
Ik zal het meteen op to do lijstje zetten. Was ik vergeten...
Maar was een drukke periode en ik voel me ook niet goed...

Xjes!
Heel begrijpelijk Luna!
Maar ik zal je eraan helpen denken, hier is het af en toe ook erg druk en zonder mijn 'lijstjes' kom ik er ook niet meer aan uit :)
En ben voorzichtig met je energie en geniet vooral van de jaarwisseling. Een nieuw begin en ik hoop dat voor iedereen dat 2021 meer positieve dingen in zich zal hebben. Als we de stand van de sterren moeten geloven is er zeker hoop :D

Liefs, Catootje

Natural me again

Ongelezen bericht door Natural me again » 10 jan 2021 12:59

Luna MKS schreef:
28 dec 2020 13:19
28 dec 2020 12:50
Natuurlijk is dat genoeg. En ook voor vergoeding via basisverzekering was jouw casus meer dan genoeg!
Maar jij hebt gewoon heel veel pech gehad met artsen die niks begrijpen van klachten door siliconen en niet eens de moeite hebben genomen om contact op te nemen met artsen die dat wel doen. En ik ben daar heel erg boos over!
Ik zou er een klacht over indienen als ik eerlijk ben. Ook bij het Landelijk Meldpunt Zorg. Ik zou dat echt doen.
Door hun toedoen, loop jij vergoeding mis waar jij gewoon recht op had!!!!
Ja pff echt balen was dit!! Ik had ook een klacht ingediend toen bij het ziekenhuis. Kreeg alleen een berichtje terug dat ze het jammer voor me vonden, maar toch echt onvoldoende expertise hadden. Mijn ha had ook nog gebeld met beide internisten. Enige wat ik nog zou kunnen doen inderdaad is een klacht indienen bij het Landelijk Meldpunt Zorg, en ik hoop zo dat het gaat lukken om de kosten van de belasting af te trekken!!

Je schreef nog dat je de arts om medewerking zou vragen voor de aanvraag bij de Belastingdienst. Zou je dan de huisarts vragen of de chirurg? Ik durf bijna niet meer bij mijn ha aan te kloppen, heb het idee dat ik die man echt overbelast hebt :roll:

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 10 jan 2021 14:06

Lieve meiden, voor de Belastingdienst hoef je in principe nog niks te vragen aan artsen. Wat wel handig is, en altijd belangrijk is, is je medische dossier in eigen beheer hebben. Dit is in deze tijd belangijker dan ooit!
De Belastingdienst kan om aanvullende informatie vragen, maar dat hoeft niet. Als je een goede brief hebt met uitgebreide uitleg, is dat vaak voldoende. Mochten ze bewijzen nodig hebben, dan wordt er contact met je opgenomen.
Aan het overleggen van medische gegevens zijn regels verbonden, dus je bent absoluut niet verplicht om dit zomaar aan iedere medewerker te doen. Het gaat immers om jouw privacy.

Ik zal snel de voorbeeldbrief maken, ik had er nog geen tijd voor. Komt goed!

De vrouwen die al aangifte hadden gedaan in voorgaande jaren, en operatiekosten niet hadden opgevoerd, kunnen dit tot 5 jaar terug doen.
Dan kun je via 'Mijn Belastingdienst' jouw aangifte wijzigen.

Natural Me Again, ging je niet nog naar Nanayakkara dit jaar? Zo ja, zou ik dat consult afwachten en vragen of hij de brief voor de verzekering voor je maakt. Met die brief zou je nog steeds kans kunnen maken op vergoeding. Maak dan een goede bezwaarbrief. Niessen kan ook nog een brief maken waarin hij aangeeft dat je de operatie deed vanwege systemische klachten of ASIA. Hij moet namelijk de codes voor deze operatie doorgeven. Dat kun je niet zelf als patiënt.
Het is niet de gangbare weg, maar soms lukt het nog steeds. Ik zou het niet opgeven. Had hij wel de aanvraag gedaan op basis van systemische klachten, en was deze afgewezen, dan hoeft hij niet nogmaals een brief te maken. Dan baseer je je bezwaarbrief op de afwijzing. Geef dan duidelijk aan wat je allemaal hebt ondernomen om vóór de operatie gezien te worden door een internist. En stuur die bewijzen ook mee. En ik zou de hele mikmak ook zeker naar het Landelijk Meldpunt Zorg én de Nederlandse Zorgautoriteit sturen, zodat ze zien hoeveel moeite vrouwen moeten doen en niet gehoord of geholpen worden.

Xjes

Natural me again

Ongelezen bericht door Natural me again » 10 jan 2021 18:24

Ik sta inderdaad nog op de wachtlijst voor een afspraak bij Nanayakkara, sinds februari 2020. Hoop dat ik binnen enkele maanden aan de beurt ben, en zal hem dan vragen om een brief. Niessen heeft nog geen aanvraag ingediend, hij zei dat hij met de brief alsnog een aanvraag zou doen. Weet niet of dat gaat lukken op die manier, maar ben al heeel blij als ik een deel terug krijg van de belasting. Hopelijk gaat een van de twee opties werken!

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 10 jan 2021 18:31

10 jan 2021 18:24
Ik sta inderdaad nog op de wachtlijst voor een afspraak bij Nanayakkara, sinds februari 2020. Hoop dat ik binnen enkele maanden aan de beurt ben, en zal hem dan vragen om een brief. Niessen heeft nog geen aanvraag ingediend, hij zei dat hij met de brief alsnog een aanvraag zou doen. Weet niet of dat gaat lukken op die manier, maar ben al heeel blij als ik een deel terug krijg van de belasting. Hopelijk gaat een van de twee opties werken!
Dan zou ik dus eerst je afspraak afwachten en met de brieven van Nanayakkara en Niessen alsnog proberen vergoeding te krijgen.
Zorg ervoor dat je duidelijk maakt waarom het op deze manier moest gaan.

Je kunt altijd om uitstel van je belastingaangifte vragen bij de Belastingdienst. En zou je toch je aangifte doen, zonder deze aftrek, kun je de aangifte binnen 5 jaar wijzingen.

Succes!!! Xjes!

Plaats reactie

Terug naar “Explantatie kosten/vergoeding”