Borstmassage & litekkenmassage

Lees informatie, stel vragen of deel ervaringen.

Moderators: Essi, Susana

Susana

Borstmassage & litekkenmassage

Ongelezen bericht door Susana » 11 sep 2019 09:33

Lieve dames.
Ik ben massagetherapeute en heb ruim ervaring met het masseren van het borstgebied en littekens, voornamelijk bij vrouwen die kanker hadden of hebben.
Borstmassage is noodzaak, niet alleen na een borstoperatie. Waarom is dit nodig?
Er is geen sprake van spierweefsel in de borsten, waardoor borsten wat hulp nodig hebben om de bloedcirculatie goed te krijgen. Een borst bestaat voornamelijk uit vet, met daarbij natuurlijk ook melkklieren, bindweefsel, zenuwen en lymfeklieren. Het is belangrijk om als vrouw je eigen borsten te masseren om ervoor te zorgen dat er geen ophoping van toxines en hormonen komen.

De lymfe wil ten alle tijden vrij kunnen stromen. Borsten moeten wiebelen, in beweging blijven! Dat klinkt grappig, maar het is bittere noodzaak. Borsten kunnen niet uit zichzelf bewegen, ze zijn afhankelijk van hoeveel ruimte ze krijgen om de normale lymfestroom op gang te houden. Lymfe beweegt niet uit zichzelf maar komt pas in actie als wij bewegen. Lymfe is de vuilophaaldienst en je wilt niet dat die stilstaat! Geef je borsten dus de ruimte. Bh’s en vooral de beugel bh zijn boosdoeners om de energiestroom te verstoren met alle gevolgen van dien. Laat je borsten regelmatig masseren of masseert ze zelf :D

Maar terug naar massage na operatie. Het beste is rustig te beginnen vanaf de dag dat het verband er af is, je kan je borsten zacht aanraken en ze in cirkels masseren, de eerste 3 weken met de compressie bh aan en altijd richting de oksels, want daar heb je de dikke "lymfeknoppen" en zo helpt je je borsten om alle vocht veroorzaakt door de operatie af te voeren.

Plaats je linkerhand op je rechterborst en daarna je rechterhand op je linkerborst (1 borst per keer, liever niet tegelijk)
Begin vanaf boven/binnen kant van de borst, richting de oksel, je kunt ook van onderen/binnenkant van je borst beginnen maar dan ook richting de oksel of om en om. Ik doe het zelf 2 keer per dag, en dan minimaal 5 minuten per borst. De druk de eerste 3 weken hoeft niet hard te zijn, gewoon zacht, de lymfebanen zijn best oppervlakkig en stromen al met een zachte massage.
Na de derde week, kun je het zonder bh masseren en met een goede voedende olie, of een olie voor littekens.

Als jullie vragen hebben, hoor ik ze graag.🍀🌻💜
info@inbalanstotaal.nl
Over de littekenmassage zal ik andere keer over hebben.
Explantatie + borstlift 2 september 2019
Handig om te weten : viewtopic.php?f=208&t=2033 💜
Je klachten melden: viewtopic.php?f=142&t=1689 🍀
Voor vragen over borst- en littekenverzorging: info@inbalanstotaal.nl 💌
Website massagepraktijk: https://www.inbalanstotaal.nl/borstmassage/ 🦋

Onzeker

Re: Borstmassage & litekkenmassage

Ongelezen bericht door Onzeker » 11 sep 2019 09:58

Wat goed dat je dit geschreven heb Susanna.
Ik kan zelf opzich wel aan mijn borsten zitten, maar ze zijn wel heel gevoelig. Sommige plekken zijn af en toe gewoon pijnlijk, alsof het blauw is. Voel verder geen verharde stukken en het is ook niet altijd op de zelfde plek. Het wordt wel steeds erger en vaker. Het lijkt wel of mijn borsten het door hebben dan ze onder het mes gaan :?
18 Oktober 2019 explantatie + lift bij JvG door Dr van Selms

Handig om even door te lezen Welkom
Meld je klachten! Meldpunt RIVM

Susana

Ongelezen bericht door Susana » 11 sep 2019 11:13

Hoi Onzeker,
Ik herken jouw klachten!! Dat had ik ook voor de operatie, bij mij was het voornamelijk door de kapsel (vermoed ik). Ik vermoed dat elke keer dat de kapsel ging de prothese dicht knippen om me te beschermen van de silicone zweet, kreeg ik een soort van steken. Ik kreeg zelf vorige jaar een blauwe plek op beide borsten, uit de niets (dus niet gestoten of zo)!! Ik schrok er van, tegelijk tijd had ik ook pijnlijke borsten, voornamelijk steken en ook een branderige gevoel!! Toen gingen echt bij mij alle alarmbellen...en begon mijn proces van explantatie. Ik begon alle stukken van de puzzel te zien: verergeren van allergieën, mijn huid werd heel onrustig voornamelijk op gezicht, bovenrug en borst, branderige en stekende pijn op beide borsten, linker iets meer dat rechter (op linker de kapsel was graad 3).
Mijn advies: koop een goede olie voor littekens om te masseren na jouw operatie. Arnica D6 druppels kun je ook mee beginnen, dit helpt om de blauwe plekken van de trauma te verminderen.

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 11 sep 2019 11:54

Dank je wel voor je mooie en zeer nuttige bijdrage lieverd! Zijn we blij mee! :D

Ik zal even kijken waar ik hem ga plaatsen. Misschien maak ik een nieuw deel aan. Plaats voor nu alles gewoon hier bij verzorging.

Lieve dames, Je borsten regelmatig masseren is ook belangrijk, omdat je op die manier je eigen borsten heel goed leert kennen en sneller merkt als er veranderingen optreden. Dus mocht je er een knobbel zitten dan voel je dat sneller. Maar...vrouwen hebben wel vaker knobbeltjes, dus ga niet in paniek als iet iets voelt 9 van de 10 keer is er niks!
Ik had er al iets over geplaatst en zet hier even een linkje. viewtopic.php?f=37&t=2357&p=22308#p22307

Heel veel liefs allemaal en jij ook lieve Sunana en bedankt voor je uitgebreide pb!
Die vrouwen in Amerika slaan door! :shock: Met alles, maar dat is typisch Amerikaans... Gelukkig zijn wij in Nederland best wel nuchter ;)

Even lezen graag 🦋WELKOM OP HET FORUM!🦋
Op onze WEBSITE vind je informatie en onderzoeken
Belangrijk: KLACHTEN DOOR IMPLANTATEN MELDEN!💪
Klachten over behandelaar of verzekeraar? MELD DIT!💪
Problemen met inloggen of registreren? LEES DIT!
⚠️Bij acute problemen je arts raadplegen!

Susana

Ongelezen bericht door Susana » 11 sep 2019 18:56

Lieve dames,
Een goede compressie bh is echt essentiël om goed te kunnen herstellen.
Ik heb al verschillende merken uit getest en tot nu toe, vind ik deze merk de beste, op de link kun je lezen waarom een goede bh van belang is na deze soort operaties:
https://www.bhsupport.nl/lingerie/bh-na ... ompressie/
Ik draag zelf Anita care, het geeft super ondersteunt en helpt uitstekend tegen zwelling.

Moeke

Ongelezen bericht door Moeke » 11 sep 2019 21:38

Wat fijn Susana dat je jouw expertise met ons deelt. Echt super fijn!
It's time to change the world!

Voor veel vragen en antwoorden kun je hier terecht:
viewtopic.php?f=208&t=2033
Heb je lichamelijke klachten door je implantaten, meld dit dan hier:
https://www.rivm.nl/meldpunt-bijwerkingen-implantaten
Heb je klachten over de zorg die je kreeg meld dit dan hier:
https://www.landelijkmeldpuntzorg.nl/burger/home
N.a.v. de uitzending van Radar bestaat er de mogelijkheid om ook hier een klacht te melden:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -bij-icij/

Petra2011

Ongelezen bericht door Petra2011 » 27 dec 2019 14:59

Bedankt voor je uitleg over de massage Susanna, zal er vanaf volgende week voorzichtig mee gaan beginnen :)

EvaSarah

Ongelezen bericht door EvaSarah » 16 sep 2020 17:15

Top ik voel dat ik nu ook kan masseren! Ga hier mee aan de slag! Vooral omdat links veel meer gezwollen is dan rechts 🙈🥴 het scheelt een hele cup.... en dat maakt mij onzeker... terwijl ik trots ben op hoe mijn borsten er na 15 jaar siliconen eruit zien ❤️
Maar hoop met masseren het verschil te verminderen
Liefs EvaSarah
Eurosilicone 280cc vanaf 2004

Plaats reactie

Terug naar “Verzorgen van borsten en litteken”