Mijn arts heeft (volgens mij) een fout gemaakt / Ik ben niet tevreden met het handelen van mijn arts, wat moet ik doen?

Heb je klachten door implantaten, meld dit dan!

Moderators: Essi, Susana

Luna MKS

Mijn arts heeft (volgens mij) een fout gemaakt / Ik ben niet tevreden met het handelen van mijn arts, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Luna MKS » 22 mei 2020 10:19

Wat vervelend dat dit jou overkomt en jij een slechte ervaring hebt. Ik leg hieronder uit welke stappen je kunt nemen.

1. Allereerst is het altijd belangrijk om met jouw arts in gesprek te gaan en hem of haar te vertellen hoe jij iets ervaren hebt. Wellicht komt er dan een goede uitleg van je arts en word je gerustgesteld. Of komt er een goede oplossing voor het probleem.

2. Ben je niet tevreden over de uitkomst van dit gesprek met je arts? Dien dan een schriftelijke klacht in bij de klachtenafdeling van de kliniek of het ziekenhuis. Alle ziekenhuizen en klinieken zijn verplicht om een klachtenafdeling of klachtenfunctionaris te hebben.

Zorg ervoor dat al het contact met de klachtenafdeling of klachtenfunctionaris schriftelijk gebeurt. Mocht er weer een gesprek komen tussen jou en je arts, zorg er dan voor dat er een officieel document van dit gesprek wordt gemaakt door de klachtenfunctionaris. Hier heb je recht op.

3. Komt er na dit gesprek geen oplossing voor het probleem, dien dan een klacht in bij het Landelijk Meldpunt Zorg en wacht af wat zij jou adviseren. Stuur hen zoveel mogelijk bewijzen, ook over de klachtenafhandeling door de klachtenafdeling/klachtenfunctionaris.

BELANGRIJK! Wij raden alle vrouwen met een klacht over onderstaande zaken ALTIJD te melden bij het Landelijk Meldpunt Zorg. Dus ook als je bovenstaande stappen (nog) niet hebt afgelegd.

>> Klacht over slechte bejegening, slechte voorlichting, een grove fout die niet wordt toegegeven of waar geen passende oplossing voor geboden wordt, klacht over het niet erkennen van je (systemische) klachten door de implantaten, klacht of vermoeden van achtergehouden informatie of andere mistanten.

Bij veel van deze klachten zal het Landelijk Meldpunt Zorg jou niet kunnen helpen, maar enkel adviseren wat je kunt doen. Toch is het melden zeer belangrijk, omdat bij veel meldingen over dezelfde zorgaanbieder altijd een onderzoek wordt ingesteld door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (zij ontvangen de meldingen van het Landelijk Melpunt Zorg). Dus melden is ALTIJD belangrijk!

4. Je bent ten alle tijden vrij om ook een klacht in te dienen bij een Regionaal Tuchtcollege. In deze situatie moet je je laten bijstaan door een advocaat (tenzij je jezelf goed kunt verweren). Je betaalt 50,- griffierecht per klacht. Let op, in dit geval moeten er voldoende bewijzen zijn!
Lees in deze folder uitgebreide informatie.

:!: LET OP! Is de klacht dermate ernstig en heb je ernstig letsel opgelopen of denk je dat te krijgen, of is jouw veiligheid in gevaar, meldt dit dan DIRECT bij het Landelijk Meldpunt Zorg! De bovenstaande stappen kunnen worden overgeslagen. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd zal bij ernstige klachten/grove fouten een onderzoek instellen en de klacht ter beoordeling bij het Regionaal Medisch Tuchtcollege neerleggen.

LET OP! Bovenstaande gaat over ernstig letsel! Helaas vallen teleurstellende esthetische resultaten hier niet onder. Je kunt dit wel melden, maar hier zal het Landelijk Meldpunt Zorg niets mee doen, ze zullen jou adviseren wat je in dit geval wel kunt doen. Komen er echter veel meer meldingen binnen over dezelfde plastisch chirurg, dan wordt er een onderzoek ingesteld. Melden is dus ALTIJD belangrijk!

Lees hier wat je kunt doen bij ontevredenheid met het esthetisch resultaat

BELANGRIJK! In alle gevallen is het belangrijk om alles voor jezelf goed vast te leggen en te documenteren. Houdt een dagboek bij, bewaar bonnen, brieven, e-mails, foto’s enz als bewijs.

ONTHOUD!
Vergeet niet dat artsen mensen zijn en net als iedereen ook wel eens fouten kunnen maken. Maar het is altijd belangrijk om iets met jouw klacht of teleurstelling te doen en niet zomaar te accepteren en naast je neer te leggen. Kom altijd voor jezelf op, wees mondig en doe iets met je klacht! De eeste stap is met je arts het gesprek aangaan.

TOT SLOT Meld klachten door implantaten ALTIJD bij het Meldpunt Bijwerkingen Implantaten!

Even lezen graag 🦋WELKOM OP HET FORUM!🦋
Op onze WEBSITE vind je informatie en onderzoeken
Belangrijk: KLACHTEN DOOR IMPLANTATEN MELDEN!💪
Klachten over behandelaar of verzekeraar? MELD DIT!💪
Problemen met inloggen of registreren? LEES DIT!
⚠️Bij acute problemen je arts raadplegen!

Plaats reactie

Terug naar “BELANGRIJK: KLACHTEN MELDEN!”